Днес, когато много физически обекти затвориха врати, много онлайн такива ги отвориха. Оказва се, че дигитализацията се случва бързо и без съмнения. Уеб технологиите се превърнаха в героя, на когото всички ние възлагаме надежди. И това не е случайно - вече технически е напълно възможно в рамките на часове или дни един бизнес да се позиционира онлайн.
Запознаваме Ви с опита на Вихра и Ирена от Тиера Верде България, които още преди години позиционираха бизнеса си онлайн. С голямо желание да бъдат полезни, те споделят какво ги накара да го направят, какво се промени за тях след датата 13 март 2020 и какво правят, за да се адаптират към настоящата ситуация.
#1 Преди всичко: Кои са личностите, които стоят зад tierraverde.bg?
Ние сме Вихра Динчева и Ирена Събева, основателки на Тиера Верде България. На първо място, ние сме радетели на екологичната кауза и чак след това бизнес дами. Общата грижа за хората и Земята е онова, което ни обедини да предлагаме еко решения на хората, които искат да живеят без токсини, с по-малко пластмаса и боклуци в домакинството си. Искаме хората да се замислят защо това е важно за тях, за близките им и за природата. Така с осъзнатия си ежедневен избор, ние можем да бъдем част от решението, а не от проблема.
Ние се запознахме през 2017, по време на обучение по колективно лидерство. Много бързо видяхме, че имаме общи интереси около темата за компостирането и опазването на природата. Останахме в контакт. След време аз (Вихра) споделих на Ирена, че ползвам в домакинството си чешки биопрепарати и стоки за нулев отпадък, произведени от моя позната. Тя опита и остана много доволна от продуктите, а след известно време я запознах с производителката им - чехкинята Наташа, основателка на „Тиера Верде” Чехия. Скоро след нашата среща, в началото на 2018 отидохме с Ирена във фабриката в Чехия, където се роди идеята да основем „Тиера Верде България”, българо-чешка компания.
#2 Какво се промени за Вас след въвеждането на извънредното положение (13 март 2020)?
Наложи се да затворим физическия си магазин в София за посещения от клиенти. Оставихме му много ограничено работно време, за да обработваме онлайн поръчките от електронния ни магазин. Това намали осезаемо потока на директни продажби.
#3 Какви действия предприехте, за да адаптирате бизнеса си към настоящата ситуация?
Онлайн развитие чрез електронен магазин
На първо място, сме много благодарни, че още при старта на нашия бизнес интегрирахме много канали за комуникация и продажби. В момента освен че зареждаме други магазини, които все още работят (хранителни магазини и биомагазини), ние много разчитаме на онлайн магазина си tierraverde.bg. Голяма част от усилията ни сега са насочени именно към неговото развитие в посока достигане на повече потенциални и настоящи клиенти (които не знаят за онлайн магазина ни).
Социално значима инициатива
Вследствие на събитията около Коронавируса, спонтанно се роди идея за инициатива с наши партньори. С нея целим да осигурим работа за хора, които са с много ниски доходи: ще им помогнем с финансова подкрепа в замяна на труда им да шият маски. След като тези маски биват изработени, те ще се дарят на институции, които имат нужда от тях. Заедно с маските ние ще дарим и наши екологично чисти продукти за дезинфекция и почистване.
Добавена стойност чрез съдържание
Един от фокусите ни е да бъдем полезни чрез обучителни материали, инструкции за ползване на продуктите ни, както и да предлагаме продукти за почистване на дома (например кислородната белина PUER), които са екологично чисти. Вкъщи ние почистваме редовно, перем дрехите си, мием чинии и посуда, а препаратите вдишваме като изпарения, поглъщаме с храната и напитките, или ги „обличаме“ с дрехите си.
Много силните препарати се възприемат за много ефективни. Но това не е задължително - ефективните препарати могат да бъдат с много по-леки и екологично чисти формули, без токсична химия. Използвайки конвенционална битова химия, ние позволяваме на токсичните им съставки да се натрупат в организма и да потиснат работата на имунната ни система. А сега е по-важно от всякога да сме здрави и готови за справяне с вируси.
Работим активно с биолог и химик, за да съставим рецепти, които тепърва започваме да публикуваме. Във връзка с това ще започнем да споделяме информация от изключителна важност за работа и поддръжка на маските за многократна употреба.
#4 Какви са плановете Ви, ако извънредното положение се задържи още?
Нашите планове са да продължаваме с развитието на онлайн присъствието ни и онлайн продажбите. Ще продължим да споделяме информация с добавена стойност за нашата аудитория. Бихме искали да уточним, че дори когато имаме възможност да отворим физическия си обект и извънредното положение отмине, цялото развитие на онлайн присъствието ни няма да спре и в момента възприемаме процеса като една добра инвестиция в бъдещето на нашия бизнес.
#5 Вие използвате платформата Shopiko за развитието на Вашия онлайн магазин. Какво най-много Ви харесва в нея?
Да направим онлайн магазин беше едно от тези неща, които правихме за първи път. Ние имаме физически магазин, продаваме продуктите ни и в други магазини, но знаехме, че възможно най-скоро трябва да отворим врати и онлайн. Дълго време се информирахме, колебаехме се дали да си „построим“ магазин.
В платформата Shopiko ни привлече възможността бързо да имаме оперативен онлайн магазин и то на доста изгодна цена. Проучвахме с месеци, а ни отне само седмица да започнем да продаваме. Разбира се, да ползваш готова платформа си има и своите ограничения, но за стартиращ бизнес като нашия продължава да бъде най-доброто решение. Голям плюс е клиентското обслужване и фактът, че по всяко време може да се обадиш и да получиш компетентен отговор.
#6 Какво бихте посъветвали други бизнеси, които в момента се оказват в затруднено положение?
Съветът ни към другите търговци е да запазят спокойствие (доколкото това е възможно), защото в момент на паника не виждаме възможностите, които се отварят пред нас. Необходимо е да сме гъвкави, а по наши наблюдения - българинът определено има умението да се адаптира. Радваме се да видим и тази гъвкавост при наши клиенти/партньори - много от тях, които нямат сайт, много бързо започнаха да го правят. Shopiko е една утеха, защото показва, че технически е напълно възможно буквално за ден-два да имате работещ магазин, а това в момента е от изключителна важност.
Другото важно нещо е да се подкрепяме чрез обмяна на информация и опит по време на кризата. За всички бизнеси е много полезно да си общуват помежду си и да си споделят идеи за справяне със ситуацията. Това спестява безкрайно много време от проучване по темата. Препоръчваме на всеки бизнес да се обърне към партньорите си за обмен на опит и да бъде отворен за промени. Ако се обединим и си помагаме, ще можем всички заедно да се развиваме и да преминем през кризата много по-леко.
От голяма полза е всеки бизнес да се замисли от какво всъщност имат нужда хората в този труден момент? И тъй като всички ние предлагаме различни продукти и услуги, всеки един от нас може да допринесе през призмата на своята дейност.
И запомнете:
Сайтът е първият контакт с клиентите ни. Той създава доверие, информира, вдъхновява, продава. Сайтът е ключов за бизнеси, базирани на доверието. Днес е немислимо един бизнес да не е представен в онлайн пространството.
Вихра и Ирена, tierraverde.bg